Які права мають споживачі в закладах торгівлі та що робити, коли їх порушують?

Обміняти та повернути товар

Це гарантує Ст. 9 Закону України “Про захист прав споживачів”. Причиною може бути не лише неналежна якість товару, а й те, що він тебе не задовольнив чи не можеш використати його за призначенням.

Якщо ти купив / купила товар неналежної якості, то його можна повернути, навіть якщо відкрита упаковка, товар частково спожито і т. д.
Якщо ж якість товару належна, він просто з якихось причин не підійшов покупцю, то товар має бути взагалі не вживаним і виглядати, як на прилавку до покупки. Окрім того, є категорії товарів, які не можна повертати за жодних умов. Це, зокрема, продовольчі товари, косметика, ювелірні вироби, сюди ж належать і медикаменти.

Для обміну чи повернення треба надати сам товар та чек. Гроші віддають  або одразу, або ж упродовж 7 днів від моменту повернення товару.

Фотографувати товар

У магазинах інколи є наліпки про заборону фотографувати. Зауваження можуть зробити й працівники. Проте це суперечить закону.

Відповідно до ст. 34 Конституції України, кожен має право збирати, зберігати та поширювати інформацію. Фотографування  —   вид збирання інформації. Звісно, у певних випадках право може бути обмежене, проте фото товарів у  переліку обмежень немає.

Не повертати грошей за пошкоджений товар

Якщо ти випадково зачепив / зачепила полицю і звідти щось впало та розбилось, навіть якщо товар випав у тебе з рук, ти не маєш оплачувати пошкоджений товар. Продавець повинен забезпечити належне зберігання  —  відстань між рядами та полицями. Зазвичай недотримання цієї вимоги є причиною падіння товарів. Якщо ж ви випадково пошкодили товар, то, згідно зі  ст. 323 Цивільного кодексу України, за ризик випадкового знищення та псування майна відповідальність несе його власник. Власником товару до того, як ви його оплатили, є магазин.

Сплачувати суму, вказану на ціннику

Якщо вартість на ціннику і в чеку відрізняється, покупець має право сплатити ту, що вказана на товарі.

Будь-яка покупка — це укладення договору купівлі-продажу, просто зазвичай в усній формі. У ст. 691 Цивільного кодексу України зазначено, що покупець зобов’язаний сплатити за товар суму, встановлену в договорі купівлі-продажу. Ціна на ціннику в магазині є такою. Якщо на касі тобі кажуть, що зробили переоцінку, але не змінили цінників, ти маєш право сплатити відому тобі ціну (те, що ти побачив / побачила на ціннику). Якщо в такому разі тобі відмовляються продати товар, це порушення закону.

Торкатись товару

У магазинах із посудом, білизною чи виробами ручної роботи трапляються інколи оголошення з написом “торкатись товару заборонено”. Це порушення прав споживача.

Відповідно до ч. 2 ст. 700 Цивільного кодексу України, до укладання договору купівлі-продажу покупець має право оглянути товар, вимагати в його присутності перевірити властивості товару або демонструвати користування ним, якщо характер товару відповідний і це не суперечить правилам роздрібної торгівлі. Окрім того, у Правилах роздрібної торгівлі непродовольчими товарами зазначено, що продавець зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки товарів. Також ч. 2 ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» зобов’язує продавця всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції.

Не показувати охоронцю свої речі

Оглядати особисті речі може лише поліція, якщо є підозра, що ви здійснили правопорушення. Перегляд відеозапису та підозра служби охорони щодо вас не дає підстав для огляду. Посилатись потрібно на ст. 34 Закону України «Про національну поліцію» та ст. 264 Кодексу про адміністративні правопорушення, де вказано, що ніхто, крім поліції, не має права здійснювати огляд речей.

До кого звертатися в разі порушення споживацьких прав?

Адміністрація супермаркету/магазину/аптеки 

Ведення Книги скарг та пропозицій у закладах торгівлі тепер не є обов’язковим, однак можна адресувати скаргу одночасно до Держпродспоживслужби та до магазину як суб’єкта господарювання. Заклад торгівлі, згідно з нормами Закону України «Про звернення громадян», зобов’язаний вам відповісти.

Держпродспоживслужба

Цей орган державної влади забезпечує захист прав споживачів. Скаргу щодо дій працівників закладу торгівлі необхідно подавати до Держпродспоживслужби в порядку, передбаченому Законом України «Про звернення громадян». Такий спосіб, звісно, потребує більше часу для вирішення ситуації, але надалі після можливої перевірки супермаркету, магазину чи аптеки на дотримання норм законодавства адміністрація та працівники супермаркету будуть більш лояльними до споживачів.

Органи Національної поліції України

Вони уповноважені накласти на заклад торгівлі штраф за порушення правил торгівлі відповідно до статті 155 Кодексу про адміністративні правопорушення.

Суд

Звернення безпосередньо до будь-яких органів державної влади зі скаргою НЕ позбавляє споживача права звернутися до суду (навіть після скарг у всі  перелічені вгорі структури).

Передусім потрібно звертатися до адміністратора супермаркету, магазину чи аптеки з проханням дотримуватися норм законодавства в галузі торгівлі та нагадуванням про адміністративну відповідальність і державний нагляд у галузі торгівлі та захисту прав споживачів.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.