Кроки до оптимізації мережі закладів освіти

Здійснено  кроки до оптимізації мережі закладів освіти Красноградської міської ради. Про це на сесійному засіданні говорила начальник відділу освіти Антоніна Турова. Серед найголовніших проблем в освітній системі Красноградської міської територіальної громади можна виділити такі: на території міста Красноград знаходяться 5 ліцеїв, у яких у 2023/2024 навчальному році навчається 163 учні 10 класу та 146 учнів 11 класу; малокомплектність Зорянської гімназії, у якій навчається 58 учнів, із них: 17 учнів 1-3 класів (4 клас відсутній) та 41 учень 5-9 класів;  збільшення витрат на одного учня, дефіцит сучасних освітянських ресурсів та матеріально-технічного забезпечення. Несприятлива демографічна ситуація призводить до щорічного скорочення контингенту учнів, зменшення набору до перших класів. Так у 2026 та 2027 роках у Зорянській гімназії прогнозований набір до 1 класу  – по 5 учнів, а в Миколо-Комишуватській  гімназії у 2027 році  – 2.  У селах традиційно показник наповнюваності класів нижчий середнього по громаді, зокрема у Зорянській гімназії становить 7 учнів, у Миколо-Комишуватській  – 10 у порівнянні із середнім по громаді – 19.

       На території міста функціонує 5 ліцеїв, у яких внутрішня мережа та наповнюваність 10-11 класів не відповідає чинному законодавству.

Середній показник вартості утримання одного учня у Зорянській  гімназії у два рази перевищує середній показник по Україні, а у Миколо-Комишуватській гімназії – у три рази. Такі затрати не забезпечують якість освіти, а спрямовуються на утримання приміщення, оплату праці та комунальних платежів. Але через географічний чинник (віддаленість закладу освіти від центру громади) оптимізація  Миколо-Комишуватської гімназії неможлива.

У Красноградських ліцеях №1, №2, №3, №5 застаріла матеріально-технічна        база   та  частково відсутнє основне навчальне обладнання з предметів фізика, хімія, біологія, математика.

Найкраща ситуація щодо матеріально-технічного забезпечення у Красноградському ліцеї №4. З 2014 року заклад отримав 14 класів та кабінетів з повним мультимедійним обладнанням: 3 кабінети математики, 1 кабінет фізики, 1 кабінет біології, 2 кабінети хімії, 1 кабінет географії, 1 кабінет української мови та літератури, 2 кабінети інформатики, 1 кабінет безпеки, медіатеку, кіноклас.

Гостро стоїть питання  забезпечення якісної освіти і у сільській місцевості: застаріла матеріально-технічна база з предметів природничо-математичного циклу, відсутність комп’ютерного обладнання та ліцензованих цифрових технологій. Особливо великі труднощі у забезпеченні якісної освіти мають заклади з малою наповнюваністю (Зорянська гімназія та Миколо-Комишуватська гімназія).

Важливим інноваційним кроком у сфері освіти є профільне навчання у старшій школі. У ліцеях міста профільним предметом є українська мова, що не дає можливості молоді поглиблено вивчати предмети за вибором майбутньої професії.

          Однією із складових надання якісних освітніх послуг є організація підвозу. Красноградська громада має достатню кількість автотранспортних засобів для підвезення учнів до гімназій, випускників гімназій -до ліцею.

 Глибокий аналіз освітньої галузі дозволив окреслити напрями  модернізації та оптимізації закладів загальної середньої освіти. Саме завдяки оптимізації громада отримає додаткові ресурси для винагород, мотивацій педагогів, будуть створені більш дієві умови для професійного розвитку, можливості використання сучасних технологій для навчання.

Оптимізація існуючої мережі закладів освіти буде проведена:

через процедуру поділу на заклади загальної середньої  та заклади дошкільної освіти:

з 01.09.2024 – Красноградський ліцей №3 реорганізувати шляхом поділу на Красноградський ліцей №3 та Красноградський заклад дошкільної освіти (ясла-садок) №3

через процедуру пониження освітнього рівня:

з 01.09.2026 – Зорянську гімназію у Зорянську початкову школу;

з 01.09.2027 –  Красноградський ліцей №1, Красноградський ліцей №2,  Красноградський ліцей №3 та Красноградський ліцей №5 у Красноградську гімназію №1, Красноградську гімназію №2,  Красноградську гімназію №3 та Красноградську гімназію №5.

На базі Красноградського ліцею №4 створити ліцей як окрему юридичну одиницю, відокремлену від початкової школи та гімназії, з профілями навчання на рівні профільної середньої освіти, належною матеріально-технічною базою, безпечним, інклюзивним та цифровим освітнім середовищем,  забезпечивши, за потреби, проживання учнів у пансіоні.